Regler

Gäller från hösten 2011

Tekniska regler Tävlingsregler, allmänna, utan varvräkning, långlopp

Medlemsregler
§1 Slotracing på Väster ska vara trevligt och roligt!
§2 Ordförande/Överdomare/Överstolle har tolkningsföreträde (dvs rätt att bestämma).
§2b Ordförande/Överdomare/Överstolle ansvarar för att medlemmarna tycker att slotracingen är trevlig och rolig.
§3 Högsta beslutande instans är sluten omröstning bland inblandade föreningars samtliga medlemmar.
§3b Sluten omröstning sker efter beslut från Överstollen.
§3c Regelstyrelsen beslutar om godkänd bilmodell och enskild medlems exemplar. Medlem i Regelstyrelsen deltar ej i beslut om egen bil.
§3c2 Regelstyrelsen består av Claes, Henrik, Johan och Mattias. Akuta frågor (vid tävling) beslutas av de vid tidpunkten närvarande i denna grupp.

§4 Medlem skall vara aktsam om banor, kring-utrustning, övriga medtävlare och deras utrustning.
§5 Lokalhyra, bankostnader och övriga kostnader delas rättvist mellan alla medlemmar.
§5b Vilande medlem (i SRSoWÖ) är den som kör mindre än ½ av tävlingarna och ej har tillgång till banorna. Den betalar ½ månadsavgift.
§6 Uppsägning av medlemskap ska ske skriftligt till Överstollen. Uppsägningstiden är tre månader.

Tävlingsregler
§1 GT-, Rally- och Trans Am-tävlingar körs enligt respektive klass regler.
§2 Tävlingssystemet anpassas för varje tävling beroende på antalet startande och bantyp.
§3 Segraren av en tävling får sexton poäng, 2:an tolv, 3:an tio, 4:an åtta, 5:an sex, 6:an fem, [...], 10:an ett poäng.
§4 Samtliga deltävlingar under en säsong räknas i mästerkap för respektive klass.
§5 För att få mästerskapspoäng krävs att man fullföljer tävlingen, se regler för respektive bantyp.
§6 Bil får bara tävla i en klass. Under pågående tävling får ej hel bil bytas. Mektid ges maximalt 2 X 5 fem minuter per tävlande och tävling. Mektid ges ej på långlopp eller rally.
§6c Bil i GT-klassen får tävla under en period av max två kalenderår, alternativt max åtta tävlingar, det som inträffar sist.
§7 Enskild medlem äger rätt att vid begäran se och bedöma annan medlems bil, även in- och undersida. Protest mot bil lämnas senast 5 minuter efter målgång. Protest mot tävlingsform ska lämnas innan tävlings första start. Regelstyrelsen beslutarbeslutar.
§8 Regeltvister och andra oklarheter hänvisas till och avgörs av Överstollen.
§9 Tävlingsdeltagare i SRSoWÖ ska ha anlänt till banan senast kl. 18.45, om ej annat meddelats, dvs 15 minuter före första start. Vid denna tidpunkt görs bana redo för start och tävlingsprotokoll färdigställs
§10Utan varvräkning: En tävling består av ett antal omgångar, ev. uppdelat i kval och finaler, som i sin tur består av fyra heat, eller spår. Antalet omgångar per tävling bestäms före tävlingens början, baserat på antalet närvarande deltagare. Kval kan även köras med tidtagning där bästa varvtiden (-tiderna) startar i A-final. Beroende på tävlingsordning vinner den som samlat flest poäng under finalomgångarna, eller under hela tävlingen. För att få VM-poäng krävs att man startar sitt sista heat i tävlingen.
§10a Segraren i varje heat får lika många poäng som antalet använda banor, i allmänhet fyra, tvåan tre o.s.v.
§10b Om alla bryter ett heat på första varvet eller om någon inte kommer från startlinjen, oavsett anledning, görs omstart.
§10c Förare vars bil under ett heat ramlar av banan, dvs hamnar utanför den avgränsning som mur, sarg eller räcke utgör, får noll poäng i heatet.
Avkörd bil plockas under pågående heat bort snarast möjligt.
§10d Om en bil (A) kör av en annan (B), eller befinner sig på annans spår och då orsakar annans (B) urkörning placeras den vållande (A) efter den oskyldige (B), se SLOTRACER nr 7 -95. Observera grundregeln med förare på innerspår som kör av bil utanför.
§10e Uppflyttning till högre final bör ske i största möjliga mån; vid åtta startande (två kval-grupper) flyttas två upp till nästa final.
§10e Flera förare som i tävlings slutresultat har lika många poäng kör skiljeomgång. Om förarna fortfarande ligger lika lottas sista avgörande heatets startplats. I de fall då lika poäng uppdagas i efterhand vinner antal heatsegrar. Därefter räknas andraplatser osv. Om resultatet ändå är lika vinner snabbaste varv. Om detta ej finns registrerat vinner den som tagit heatseger tidigast
§11 Långlopp: Vinner gör den som kört flest varv under hela tävlingen. Om utrustningen inte kan räkna till mållinjen på efterföljande varv utan bryter strömmen, räknas tillryggalagd sträcka. Om skillnaden mellan olika förare är mindre än 0,01 varv X antal körda heat delas placering och poäng, eller om de är överens körs två skiljeheat på spår två och tre. Planlagd körtid ska för varje förare i långloppstävling totalt vara minst 60 minuter. För att få VM-poäng måste man delta i sitt sista heat. Vid avkörning ställs bilen på banan igen. Den som kör av och orsakar någon annans avkörning ställer på den andres bil först, se förarbete SR nr 7 -95. Mektid medges ej.
§12 Rally: Vinner gör den som kör en förutbestämd sträcka på kortast tid. Minimum körtid gäller ej rally. Förare måste delta i en tävlings samtliga sträckor för att räkna VM-poäng. Förare kan endast få maxtid på en sträcka, därefter bryter han tävlingen.
§12b Maxtid för en sträcka är lika med snabbaste förares tid X 1,5 + 20 sekunder.

Tekniska regler, alla klasser
Skala 1/32: 1 mm markfrigång, vid max nedfjädring får ej kaross eller chassi vidröra banan. Endast en pickup. Magnet för förbättrad väghållning är ej tillåten.
Bilar får under inga omständigheter skada bana eller annan bil under körning, se §4 medlemsregler. Om sådan risk finns diskvalificeras bilen och förbjuds delta tills felet är åtgärdat.
Kaross ska täcka hjulens periferi ovan hjulcentrum för att eliminera risken för ”avkastningar”. Kaross måste vara skalenlig och detaljerad, innehålla förare, ratt och ev. instrumentbräda. Ingen del av chassit får synas ovanifrån, utom då detta överensstämmer med förebilden. Täckt bil måste ha hela rutor i alla fönsteröppningar utom förardörr. Hjul ska vara skalenliga, snygga modeller av verkliga racerbilshjul. Någon form av roterande framdäck, proportionerliga i profil, måste finnas, t.ex. O-ringar kan vara tillåtet.
GT2 Rally (Historiskt Trans Am
CHASSI och KAROSS:
Racersportbil enligt separat lista nedan.
Vikt och utformning av kaross får ändras. Max bredd 65 mm. Max bredd över bakhjulens yttersidor 63 mm. Pickup av Scalextrictyp. Fyrhjulsdrift är tillåtet om förebilden har det. Skalenliga hjul. På öppna marknaden förekommande "standard"-däck; Scalextric, SCX, Ninco, Fly, ProSlot, Slot.It eller liknande, gjorda för slotracingbilstillverkares originalfälgar.
MOTOR: Fri

CHASSI och KAROSS: Original Slot.It Grupp C-bil. Får lackeras om. Ska var försedd med fungerande lyse
MOTOR: Mabuchi S-kanna, fritt innehåll

CHASSI: Original Scalextric, original motor, original däck.
KAROSS: Original kaross från Scalextric. Får lackas om i lämplig stil.

Godkända GT2-bilar: Ascari, Aston Martin DBR9, Vantage, BMW Z4, Chevrolet Corvette C6R, Chrysler/Dodge Viper III, Ferrari Enzo, FXX, 360, 430, 550, 575, 599, Ford GT, Jaguar XKR, Lamborghini Gallardo, Murcielago, Lexus SC430, Lotus Exige, Maserati 3000GT, MC12, Mosler MT900, Mazda RX8, Mercedes SLR, Morgan Aeromax, Nissan 350 Z (Fairlady), Pagani Zonda, Porsche Boxter, Carrera GT, GT3R (997), Saleen SR7.

To start site in new window!